dimarts, 2 d’octubre de 2012

La descripció

La descripció i exemples d'aquesta

Avui a COED hem recordat el terme descripció i hem pogut veure diversos models d'aquesta que a continuació us els presentaré i també explicaré breument què és la descripció i tot el que comporta.

Què és?
La descripció és la representació d'alguna cosa (ja sigui un objecte, un sentiment, una persona, un paisatge...) mitjançant paraules. L'objectiu principal de la descripció és fer veure als altres o simplement que imaginin i intentin recrear el que els hi estem descrivint.

Quins tipus hi ha?

  • Descripció objectiva: l'autor adopta una actitud imparcial i intenta no suscitar emoció estètica al lector. És típica dels textos acadèmics i científics.
  • Descripció subjectiva: l'autor reflecteix el que li suggereix, dóna la seva opinió i té una finalitat estètica.
Quina és la seva estructura?
  1. Establiment del tema: hi ha una presentació de l'objecte com un tot.
  2. Caracterització: es distingeixen les propietats, parts i qualitats de l'objecte.
  3. Relació amb el món exterior: es relaciona amb l'espai i el temps i amb altres objectes.
Com es fa?
  • Idear: s'ha d'explorar la situació i deixar clar el propòsit del text orientar la descripció que tindrà una funció predominantment segons el que hagis decidit (informativa, expressiva, argumentativa o directiva).
  • Ordenar: s'ha d'ordenar la informació obtinguda i estructurar-la.
  • Textualitzar: s'ha de redactar el text i aquest ha de tenir sintagmes nominals adjectivats, verbs en present o imperfecte d'indicatiu, paraules que descriuen impressions sensorials, terminologia, definicions, enumeracions, recursos expressius (comparacions, metonímies, personificacions, al·literacions...)...

Els diferents models de descripció que hem recordat han estat els següents:

1. LES CANÇONS
Hem escoltat i interpretat les següents cançons:
- El gripau blau: que parla d'un gripau que és molt cregut, amb l'autoestima molt alta i aporta una lliçó moral.

- Lila: fa la descripció d'una dona especial, fora de lo corrent, senzilla, anomenada Lila.

- Pedro navaja: descriu en forma de narració la vida i el dia a dia d'un home, el Pedro.

- Com un puny: és una cançó lenta que descriu els sentiments d'enyorança d'un home cap a la seva estimada.

2. EL CONTE
- Abiyoyo: és una narració explicada pel Xesco Boix on fa una gran descripció d'un personatge molt peculiar anomenat Abiyoyo i mentre narra el conte fa que els nens hi participin per fer-lo més amè.

3. LA POESIA
També hem tractat la poesia visual d'en Joan Brossa. Amb això, hem pogut veure que no només calen paraules per a transmetre un missatge, sinó que amb una simple imatge pots fer arribar mil interpretacions i missatges als que ho observen.


4. VÍDEO
Per finalitzar la classe, hem escoltat i vist el videoclip de la cançó Summercat. Amb aquest, hem pogut recalcar que des d'un vídeo es pot transmetre també tot el que vulguis, que l'autor pot agafar un missatge per transmetre i fer-ho a través d'imatges, melodies o lletres. Summercat és una cançó que ens recorda a l'estiu, a la festa, a la joventut  a les ganes de passar-s'ho bé i viure el dia a dia amb els amics i amb la parella.


Aquests només són uns dels models de descripció tractats a la classe d'avui però hi ha d'altres com la novel·la, l'assaig, la poesia...
El fet d'anar posat exemples dels diferents models de la descripció, ha fet que acabéssim tenint una idea més clara del que són i el que pot fer cada un d'aquests. Tot i que només hagi estat un repàs per a alguns, ja que aquests conceptes ja els havíem tractat anteriorment a l'escola, ha estat molt útil poder-los recordar per tenir-los un altre cop presents en el nostre dia a dia.

La descripció posada a la pràctica: Autoretrat 

Hem portat a la pràctica tot lo parlat a la sessió anterior sobre la descripció fent un autoretrat de nosaltres mateixos. Ens hem descrit i hem passat el full a altres companys. Per tant, jo he acabat amb el full d'un altre company i he hagut de llegir la descripció i posar quatre atributs de la persona que resultessin adequats per mi segons les paraules que acabava de llegir escrites per ell.
Aquest activitat la he trobada força interessant ja que hem hagut de pensar en nosaltres, el que ens agrada, el que fem, en com som, i que els altres intentessin atribuir-te adjectius segons el que els hi ha transmès la descripció. Gràcies a això possiblement la gent s'ha adonat de coses que ni s'havia d'altres persones o fins i tot d'ella mateixa.

La descripció posada a la pràctica: QUI ETS, TU?

Amb la teoria treballada sobre la DESCRIPCIÓ, vam portar a terme una nova activitat per aplicar lo après. L'activitat va consistir en representar el que et transmet un company/a a través d'una imatge. Els requisits de la fotografia eren: que fos feta per nosaltres i que hi hagués una frase representativa, és a dir, com un lema que concordi tant amb la fotografia com amb la persona que estàs descrivint. 
La persona que vaig escollir la vaig representar amb aquesta fotografia. L'explicació d'aquesta és la següent:
 El llibre està obert perquè tot i que tingui molta facilitat per acostar-se a la gent i explicar els seus problemes i inquietuds, sempre queden coses per a descobrir d'ella, és a dir, has de seguir llegint per descobrir-les. Els pos-tits fan referència a lo ordenada que és ella, sempre té les idees clares i sap que ha de fer en cada moment. Per últim, la frase que veieu reflectida al mig del llibre, la vaig triar degut a que és una noia que està sempre somrient, que mai es dóna per vençuda i precisament això es el que la fa especial, diferent a la resta. Per tant, no ha de perdre mai les ganes de somriure ni de ser feliç.


Un cop acabada tota l'exposició de totes les fotografies, vam haver de dir els errors que havíem anat veient al llarg de les presentacions. Entre aquests errors van sortir: ús freqüent de mots paràsit, gestos inadequats, dirigir la mirada només a una persona, el to de veu, falta de llenguatge no-verbal per acompanyar l'explicació, velocitat d'aquesta massa ràpida...
Aquesta activitat va ser complementada amb la creació d'una descripció escrita sobre un altre o el mateix company/a que vam haver d'elaborar i lliurar. En aquesta havíem de descriure tant els aspectes físics com els psicològics de l'altre persona. 


Per últim, dir que no només ens vam adonar dels errors comesos a les presentacions de les fotografies, sinó també de coses positives com: que hem descobert coses d'altres companys que no ens esperàvem, no va haver-hi tanta vergonya entre el grup classe a l'hora de fer les presentacions i que van sortir quantitat de coses positives sobre els altres. Per tant, aquesta activitat ens va servir encara molt més per a conèixer a tots els que formem part de la classe i per a fer-nos una idea de com són les persones amb les que encara no hem tractat.

Per finalitzar...

Crec que ha estat molt encertada la idea de treballar la descripció no només fent un repàs de la teoria, sinó també posant-la en pràctica ja que és quan realment t'adones de si els conceptes assolits anteriorment ets capaç d'utilitzar-los en la vida diària. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada